Pieaugušo izglītība krīzes laikā – iespējas un guvums

2010.
„Nozīmīgas problēmas, ar kurām mēs sastopamies, nevar tikt atrisinātas, izmantojot to pašu domāšanas veidu, kāds mums bija, kad tās radījām” (Einšteins).
Ar šo citātu uzstāšanos sāka Latvijas Pieaugušo izglītības apvienības direktore Ingrīda Mikiško, uzsverot, ka no bedres tiksim ārā, izmantojot esošās cilvēku zināšanas.

Tieši tāpēc pieaugušo izglītība novadā ir ļoti svarīga – visi piedalāmies tajā, kas notiek valstī, katrs varam to ietekmēt.
Kā pieaugušo izglītošana spēj ietekmēt apkārt notiekošo? Var izdalīt divus svarīgus faktorus: pilsoniskās sabiedrības attīstība un cilvēka kā personības izaugsme. Kopīgi darbojoties, var daudz ko paveikt, vieglāk iesaistīties aktivitātēs, virzot jaunas idejas un aizstāvot savu viedokli. Savukārt, dažādi kursi ne tikai pilnveido cilvēka zināšanas un palīdz darba tirgū, bet arī rosina vaļasprieku attīstību.
Pēc Administratīvi teritoriālās reformas galvenās problēmas pieaugušo izglītības jomā ir: maksātspēja, dažāds novadu lielums, vāja materiāli tehniskā bāze, nav starpnovadu sadarbības, lieli attālumi. Ingrīda Mikiško uzsvēra, ka pieaugušo izglītības centriem jābūt pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, jo tas veicinās to prasmju apgūšana, kas konkrētajā vietā nepieciešams. Tikpat nozīmīga ir kopā nākšana – tas dod sajūtu, ka neesi viens, mudina darboties tālāk, savā ziņā palīdz arī ikdienas gaitās. Tāpat arī pieaugušo izglītošana ir labs veids, kā sākt un uzturēt starpnovadu sadarbību, piemēram, rīkojot kopīgus pasākumus, rakstot projektus, daloties ar resursiem, kas vienā novadā ir, bet otrā trūkst, tādējādi arī taupot līdzekļus.
Pieaugušo izglītība ir guvums, vēl līdz galam neizmantots resurss. Tā ir ne tikai kursi un apmācības, bet arī sadarbības veicinātājs starp dažādām iedzīvotāju grupām, starp dažādām institūcijām, tā ir vietējo resursu izmantošana kompetences celšanai, vajadzības pēc kopā nākšanas nodrošinātājs, rmudinātājs meklēt risinājumus.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru